Kinderen zijn verliefd op McDonald’s. Eerder nog dan voor een vettige hamburger, sleuren kinderen hun ouders naar de gouden M voor de speeltjes die ze bij een Happy Meal krijgen.
Hoe komt dat, vraagt de Huffington Post zich af. Tien feiten over de smerig goede marketing van McDonald’s.
1. Jong geleerd…
McDonald’s’ agressieve marketingcampagne begint al bij de allerjongsten. Kinderen moeten de keten zien als een veilige en betrouwbare plek. Ronald McDonald, die clown dus, wordt neergezet als een soort “mama of papa, opa of oma”, schrijft James U. McNeal in zijn boek Kids as Customers.
2. McDonald’s verkoopt meer speelgoed dan welk bedrijf ook
Vergeet Hasbro, vergeet Mattel: McDonald’s heeft de grootste afzet van speelgoed ter wereld. Ieder jaar verkoopt het restaurant er 1,5 miljard stuks van. Kinderen zijn nou eenmaal dol op speelgoed; vandaar dat een speeltje bij 20 procent van alle aankopen bij McDonald’s gevoegd wordt.
3. Vanwege dat speelgoed is McDonald’s de meest geliefde eetgelegenheid van Amerikaanse kinderen
Maar liefst 37 procent van de Amerikaanse kinderen noemt McDonald’s zijn of haar favoriete restaurant. Het lijkt erop dat dit vooral te danken is aan het speelgoed dat ze bij een Happy Meal krijgen: 87 procent van 6 tot 7-jarigen en 80 procent van 8 tot 9-jarigen gaf aan dat ze het leuk vinden om een cadeautje bij hun eten te ontvangen.
4. Zelfs volwassenen kopen voor zichzelf een Happy Meal
Toen McDonald's in 1997 miniatuur-knuffeldieren (zogenoemde Teenie Beanies) in Happy Meals stopte, brak een ware rage los. Veel volwassen verzamelaars kochten kindermenus, alleen om aan de pluchen beestjes te komen. Op het hoogtepunt verkocht McDonald's 100 miljoen Happy Meals in één week.
5. McDonald's werkt samen met alle grote entertainmentbedrijven...
Of het nou de Barbie, Nickelodeon, de Teletubbies of de Transformers zijn: McDonald's heeft met alle grote werken samengewerkt voor zijn Happy Meal.
6. ...maar Disney is afgehaakt
In 2006 verbrak Disney na jarenlang gezamenlijk optrekken de banden met McDonald's. De reden? Disney ziet zichzelf als "familievriendelijk" en wilde zichzelf "distantiëren van fastfood." De enorme toename van obesitas bij kinderen had daar veel mee te maken.
7. San Francisco verbood Happy Meals, maar McDonalds vond er iets op
Het stadsbestuur van San Francisco besloot in 2011 Happy Meals aan banden te leggen, om kinderen te beschermen tegen junkfood. Er mocht alleen een cadeautje in een Happy Meal zitten als het voedsel voldeed aan voedingseisen die door de stad werden gesteld. San Francisco had misschien beter de verkoop van speelgoed door McDonald's kunnen verbieden: de keten vroeg gewoon 10 cent extra voor cadeautje. Aanschaf van een Happy Meal verplicht.
8. 'Gezonde' Happy Meals zijn nog steeds vrij ongezond
Door de jaren heen heeft McDonald's de samenstelling van Happy Meals aangepast om ze 'gezonder' te maken. Maar ze bevatten nog steeds zo'n 600 calorieën per portie, veel te veel voor jonge kinderen volgens experts. Critici zeggen dat McDonald's probeert zijn maaltijden te marketen als "gezond", terwijl ze in feite "minder ongezond" worden.
9. McDonalds eist ook digitaal de aandacht van je kind op
Sinds 2013 geeft McDonald's digitale kinderboeken weg bij een Happy Meal. Het bedrijf zegt zo "een substantiële bijdrage te leveren aan het lezen met en door kinderen". Maar het gaat niet om goedkope versies van klassiekers van Roald Dahl of Astrid Lindgren: de boeken zijn speciaal voor McDonald's geschreven door een marketingbureau.
10. De verkoop van Happy Meals neemt af
De afgelopen jaren laten een daling van de verkoop van Happy Meals zien. Maar dat wil niet zeggen dat kinderen of hun ouders minder zijn gaan eten bij McDonald's: waarschijnlijk bestellen ze gewoon eerder van het normale menu.